Červen 2018

Natasha, Pierre & the Great Comet of 1812

6. června 2018 v 21:47 Ostatní
"Natasha, Pierre & the Great Comet of 1812" je muzikál, který je tak nemuzikálový, že bych jej sama raději počítala ke koncepčním albům. Samozřejmě - hrál se jako "divadlo", tedy v divadle (tuším, že na Broadway už byl zrušen, nikoliv kvůli neúspěchu, ale kvůli nějakým malichernostem ohledně obsazení?); kde jednotlivé postavy zpívají a tancují a tak dále, jako klasický muzikál, ale mezi jeho autory by klidně mohl být počítán i sám velký Lev Nikolajevič Tolstoj - muzikál je podle knihy Vojna a mír (respektive podle jedné z jejích částí) a používá přímo dialogy a monology a pasáže z knihy.

Díky tomu můžete toto album klidně poslouchat doma a citovat z něj jako z knihy a předstírat vzdělanost, hehe.

Nicméně jde spíše o tuto myšlenku - Vojna a mír je samozřejmě slavná kniha, ale kolik lidí ji skutečně četlo? (a zvlášť v Americe, kde se muzikál zrodil). Nebo kdo aspoň viděl jeden z mnoha filmů či seriálů? Počítám se mezi ty šťastlivce, kteří viděli film a seriál a zamilovali si je - po samotné knize plánuji sáhnout přes léto, tak uvidíme. A když existuje kvalitní muzikál, který vybírá z knihy to podstatné - a to "divácky vděčné", samozřejmě, to zajímavé a zapamatovatelné, tak proč se k němu neobrátit?

Je to zase něco jiného, něco nového - je to sice muzikál, ale zároveň obsahuje jeden asi z nejznámějších knižních příběhů, odehrává se v historických reáliích (další plus pro mě), a hudba sama je skvělým spojením nějaké electro pařby, srdceryvných árií o údělu člověka, svůdných Kuraginových výlevů do podmanivě tichého valčíku a cikánských tesklivých melodií.


Příběh Vojny a míru se samozřejmě hodí před poslechem znát - zvlášť pokud nemáte schopnost rozpoznávat jednotlivé hlasy na nahrávce od sebe (ačkoliv zrovna tady jsou takové celkem jasné); ale na druhou stranu, muzikál je vystavěný tak, aby i naprostého literárního neznaboha alespoň trochu zasvětil do toho, kdo vlastně sakra je ta Nataša.
Jak už jsem psala, nejedná se o muzikálovou verzi knihy - je to pouze jedna část, a to navíc pochopitelně zjednodušená a zkrácená, ze stovek postav tu zůstává tak deset "podstatných" - a Andrej Bolkonskij je skoro celou dobu nepřítomen (there's a war going on out there somewhere - and Andrey isn't here). Zatímco v samotné knize a ve filmu se střídají válečné scény a scény ze života petrohradské a moskevské smetánky, muzikál je zaměřený pouze na tu šlechtickou a mírovou část.
Proto tedy i ten název - proto je muzikál pojmenován jinak než prostě "Vojna a mír - Muzikál" - Natasha, Pierre and the Great Comet of 1812 dává jasně najevo, které dvě postavy jsou nejhlavnější a o koho jde především - Andrej z původního knižního trojlístku hlavních postav vypadl; je ve válce a tedy většinu času mimo pódium.